tisdag 2 maj 2017

Vår kyrka - Esbo domkyrka

Väckarklockan ringde idag klockan 9:00. Hade redan vaknat många gånger av diverse mardrömmar om varför vi inte får kyrkan bokad till vår dag. Klockan 9:01 ringer jag till kyrkan men hamnar i kö. Det är en och annan person som försöker göra samma som jag, boka kyrka till våra speciella dagar. I Esbo har de det dumma systemet att alla bokar 2.5 för nästa sommar. I 45 minuter köade jag.

När jag äntligen kommer fram och berättar vilken dag jag vill boka säger damen att jag skulle ha kunnat boka dagen redan tidigare, inte nu 2.5. då alla bokar för hela sommaren. VA FAAAAN??!!?!? Jag ringde ju i december för att kontrollera saken, när kan jag boka för maj månad? 2.5. var svaret då. Nu säger damen att jo det meddelade för en tid sen, 10.4 var det visst. Just så! Så vilka tider finns kvar? Kl 15, 16 och 17. 

Nu börjar det bli svårt att prata. Vi hade talat med Olli om att 13 eller 14 skulle passa oss bäst och att kl 14 också är lite i senare laget. Vi vill ha fotograferingen efter vigseln och då skulle det vara bättre att ha vigseln lite tidigare på dagen. Men jag får ta det som finns kvar, alltså klockan 15. Olli säger att det ju är skönt så får jag sova längre men jag sov ju inte ens idag och då skulle jag bara boka kyrkan. Brudfrämmorna sa att vi har bättre tid och göra oss klara och att vi nog får det och fungera. Pratar ännu med mamma och det känns lite bättre. Fick ju åtminstone någon tid till vår dag.

Främst är jag missnöjd eftersom jag i god tid kontrollerat när man kan boka kyrkan men så stämmmer inte informationen man får. Inte tittar man ju på kyrkans hemsida varje dag om de plötsligt skulle ha ändrat tiden för när man får boka kyrkan, argh! Nå ja, ska sluta klaga. Vi fick som sagt klockan 15 och det kommer att bli bra det också. Det är ju ändå äktenskapet som är viktigaste, inte festen, inte sant?

2 kommentarer:

  1. Hej Nina! Vet du, det blir nog bra skall du se. Vi gifte oss också kl. 15, och det fungerade hur bra som helst och det blev ändå gott med tid över för festen :) Det var riktigt skönt att inte behöva stressa under dagen och nu kan du ju se det positiva i att gästerna hinner äta lunch innan bröllopet och kanske ni kan duka upp en härlig brunch med brudfrämmorna medan ni fixar er? Så är allas blodsocker i gott skick inför vigseln.

    Vi valde att fotografera oss strax innan vigseln så att vi inte behövde stressa och känna att folk "väntade på oss" samt för att få en lugn stund tillsammans innan hela 'rumban' drog igång. Men jag förstår absolut grejen med att vilja fota sig först efter vigsel. Men har ni en proffsig fotograf fixar hen det nog utan problem fastän tiden blir knapp. Ni kan ju alltid smita iväg några minuter extra under middagen då det ofta är paus mellan maten och kaffet - då brukar ljuset också vara som allra härligast för porträttbilder. Lycka till med er stora dag!

    Hälsningar, Miilo

    SvaraRadera
  2. Tack Miilo! Jag tror också det kommer att bli bra nu när jag hunnit fundera på saken :) Och du har många bra pointer! Speciellt att få göra sig färdig i lugn och ro kommer att bli skönt.

    SvaraRadera