måndag 26 december 2016

1,5 år till bröllopet

Enligt Häät och juhlat hemsidans planeringsverktyg börjar bröllopsplaneringen 18-12 månader före bröllopet. Idag är det exakt 17 månader till bröllopet så jag passar på att lista upp saker vi har att göra följande halvår.

  • Reservera vigseln i kyrkan eller magistratet
  • Reservera feststället
  • Göra en budget
  • Göra gästlistan
Måste för det första kontrollera med Esbo domkyrka när man får boka kyrkan för på hemsidan står det att man får boka juni-augusti 2017 från och med 2.5.2016. Så enligt samma mönster får man boka sommaren 2018 i början av maj men eftersom vi har bröllop i maj är det möjligt att man får boka kyrkan redan nu. Måste vänta tills helgen är slut och ta reda på saken.

Feststället är så gott som bokat. Vi har en preliminär bokning till Espoon talli som skall bekräftas i början av året. Vi har ju varit och sett på en del andra platser (Alia och Aitio) och har funderat på många olika ställen som sedan har fallit bort av en orsak eller en annan. 11.1. skall vi till stallet på en bröllopstillställning som de ordnar där man får träffa deras samarbetspartners så tills dess tror jag vi slår fast stället.

Budgeten har vi inte ännu börjat planera. Mycket hänger ihop med feststället eftersom stallet har ett helhetspris som inkluderar mycket. Väntar också på att mina gifta vänner skall skicka sina budgeter åt oss så kanske det blir lite lättare att fundera ut vår egen. Det jag vet är att min klänning inte kommer att ingå i helhetsbudgeten. Jag har sparat till klänningen och på så sätt behöver jag inte ha dåligt samvete om jag väljer en dyr klänning.

Vi har även en preliminär gästlista gjord så att vi skulle veta hur stort ställe vi behöver. Den kommer ju så klart att leva en del ännu men vi vet att vi kommer att ha kring 70 gäster.

Planeringen ser ju ut att vara på god väg och i början av året har vi säkert mycket klarhet i det hela. Nu ska vi fira mammas födelsedag. Ha det bra!

 
Follow

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar